De bestuursvoorzitter verwacht overigens dat Maxeda wel zal groeien. "Wij
zullen het goed doen, want ik geloof dat wij de strategie hebben om beter
dan de markt presteren."
Maxeda boekte in het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar 2008/2009 een
omzet van 1,58 miljard euro, 1,2 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet
op basis van een vergelijkbaar aantal winkels nam met 1 procent af.
Net als andere retailers wordt ook Maxeda, de organisatie achter
winkelketens als Vroom & Dreesman, Bijenkorf, Hunkemöller en Praxis, in alle
landen waarin het bedrijf opereert, geconfronteerd met een verslechterd
economisch klimaat. "De impact van de kredietcrisis is vertraagd voelbaar in
Europa, maar het ergste is nog niet geweest", vreest DeNunzio. Consumenten
houden hun geld langer in de portemonnee, dat merkt ook DeNunzio. Hij wil
dan ook geen concrete verwachtingen uitspreken over het komende halfjaar,
maar verwacht "een nog uitdagender omgeving".
Door te focussen op de kracht van de verschillende ketens denkt DeNunzio in
staat te zijn de verslechterde economie het hoofd te bieden. "We hebben een
zeer sterke basis, sterke merken en gemotiveerd personeel. We kunnen de
economie niet veranderen, maar we hebben alles in huis om succesvol in de
markt te zijn. Ook in moeilijkere tijden." Maxeda, het voormalige Vendex
KBB, werd in 2004 van de beurs gehaald door een groep investeerders.
DeNunzio trad in 2005 aan als nieuwe topman om in een aantal in het
slopgeraakte ketens leven in te blazen. Deze werden tegen het licht gehouden
en gemoderniseerd. Een van de opvallendste is de restyling van warenhuis V&D
en de verkoop van HEMA aan een Britse investeringsmaatschappij.
DeNunzio sluit niet uit dat ook andere keten verstoten gaan worden door de
Maxeda-familie. "Ik heb altijd gezegd dat ons portfolio kan wijzigen, maar
ik sluit ook niet uit dat Maxeda ketens toevoegt." Over concrete plannen
wilde DeNunzio niets kwijt. De topman verklapt wel dat het hoogst
onwaarschijnlijk is dat Maxeda zich op een terrein zal begeven waarin het
nog niet actief is. "Het moet passen in onze huidige portfolio en die
versterken."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl